Trender går dock att se. Och ett par av dem är tydliga:
- Mina besökare är närmast skrämmande lojala. Över 75% kommer tillbaka till siten dagligen(!) senaste veckorna
- Göteborg dominerar besöken bland de som lämnar ifrån sig fysiskt område. Kraftigt, jag kan inte riktigt förklara det. Storstockholm, Linköping och Skåne kommer därefter. Norge står faktiskt för 6% av besöken förra veckan. Kan det bero på deras vansinniga alkoholreklampolicy?
- Antalet unika besökare har i stort sett legat konstant de senaste månaderna. Vilket tillsammans med punkt 1 är trevligt, men samtligt visar det att jag knappt får några nya läsare alls. Vilket känns lite visset.
- Av dem som kommer hit kommer 40% via Google-sökningar. Viket jag inte riktigt får att gå ihop med det jag noterat ovan...
- Det underligaste av allt: Sedan den 10 september har jag i stort sett varje dag haft 5-15 besökare som kommit till bloggen genom att söka efter Ahlafors Mörka, ett lageröl som sedan i somras finns i det lokala beställningssortimentet i Västra Götaland, och som jag i förbigående nämnt 1 gång (tidigare). Jag har ännu inte haft möjligheten att prova den.
Jag kommer själv oftast hit via Google Reader - det kan inte vara det som ger google-källan?
SvaraRaderaHar du marknadsfört bloggen nånstans eller litar du helt på läsarnas "word of mouth"?
Får du en massa Google-träffar från Skåne så är det jag som sitter vid skolans datorer och söker på "ofiltrerat".
SvaraRaderaTack för en riktigt bra blogg förresten. Den enda bloggen jag läser.
Bjoele: Ah, så är det ju förstås. Jag går ju själv in på bloggen via iGoogle (så länge mina rubriker är det intressantaste på min öllänk-sida är jag nöjd).
SvaraRaderaJag marknadsför mest via egna signaturer och så. jag vet inte riktigt vad mer man kan göra.
Denne norske leseren leser nok ølbloggen din mest fordi den er god. Dessuten er jeg ganske ofte i Sverige (dro f.eks. til Karlstad på tirsdag og kjøpte juleøl), så det er interessant å se hva du skriver om bl.a. nyheter på Systembolaget.
SvaraRadera