Foto: Thorild Selén Gamla Slottskällans Bryggeri har varit till salu ett bra tag; den nu förre ägaren lyckades aldrig få ekonomi i projektet.
I dagens
Uppsala Nya Tidning presenteras den nye ägaren: Restauratören, knivstabon och sommeliern Anders Slotte. ”Min huvudsakliga uppgift framöver går ut på att sälja in våra produkter på fler restauranger och kongressanläggningar i Uppsala län och Mälardalen” säger han till UNT.
Det är bara att önska Anders och hans personal lycka till, de har ett utmärkt varumärke som jag inte inte tycker har skötts helt perfekt senaste åren.
Länk till artikeln.
Somalier? "Sommelier" ska det väl ändå vara? ;op
SvaraRaderaAjaj!
SvaraRaderaKan du utveckla vad du tycker att de har gjort för fel när de inte skött varumärket och kanske vad de i så fall borde gjort istället.
SvaraRaderaangående somalier/sommelier: innan uppsalas stadshotell på drottninggatan togs över av nya ägare och gjordes om till restaurang oasia kunde man på deras hemsida läsa under fliken viner: "På dessa sidor kommer vi att berätta mer om vinerna som omsorgsfullt handplockas av våra hängivna somalier".
SvaraRadera@Anonym: Jag är fortfarande skeptisk till den satsning på ”vita duken-krogar” som skulle vända företaget för ett antal år sedan: Jag är inte helt säker på att marknaden är mogen för det steget än, hur man får öl att bli ett trovärdigt alternativ till vin på snyggkrogarna? Jag vet inte ens om Carsberg-Jacobsens långsiktiga satsning ens nått det målet i Danmark?
SvaraRaderaEtt annat problem, om det nu är ett problem, är distributionen. Det har ju gått hyfsat för dem på Systembolaget, men det känns som den starka ställning de hade för 5-10 år sedan försvagats. Konkurrensen har blivit tuffare, jag tycker inte att Slottskällans hängt med.
Nå, distributionen. Jag tycker att jag är rätt ölintresserad, men har trots det inte druckit något från dem på fat sedan våren 2007 när jag var på besök i Uppsala. Antingen har de enbart fokuserat på Uppland, eller så har de haft svårt att sälja in sig på krogar i övriga delen av landet. Har de valt rätt distributionskanaler?
En annan infallsvinkel: När det stod klart att den svenska alen i det fasta sortimentet skulle bli Slottskällans Red Ale blev reaktionen på någon grannblogg i stil med ”Nä så trist”.
SvaraRaderaNågot sådant borde oroa ett bryggeri rätt ordentligt. Om de nu inte ska börja konkurrera med Kopparbergs förstås…