2009-08-19

Privatimport - uthämtning i butik

(skickat till Systembolagets Kundtjänst)

Hej,

Igår hämtade jag ut min privatimporterade låda öl hos er butik i Tornby, Linköping (butik 0504). Jag hade fått mitt SMS om att varan var på plats och hoppades att det skulle gå snabbt och smidigt en tisdagseftermiddag.

Tyvärr så gjorde det inte det. Att hitta ölkartongen var inga större problem, men så skulle jag få min lapp med streckkod för att i kassan kunna genomföra köpet och dra av mitt förskott var lite värre eftersom det bara var en i persoalstyrkan som visste hur man fick ut denna. Nå, 10 minuter senare fick jag detta papper i handen.

Sedan blev det värre. Det visade sig att det egentligen bara var en (!) av de som över huvud taget arbetade i butiken som visste hur man skulle genomföra denna transaktion i "det nya systemet". Efter trekvarts intensivt arbete från flera av säljarna så gav de upp. Jag hade tänkt att betala med kontokort, men blev nu instruerad att hämta kontanter i grannbutiken.

Jag fick växel, ett handskrivet kvitto på betalt belopp på baksidan av ett annat kvitto och min öllåda.

Ingen skugga ska falla på de fyra säljare som försökte hjälpa mig under det här, de var mycket vänliga, tillmötesgående och gjorde helt klart allt som stod i deras makt att hjälpa mig.

Men. Att det på Linköpings största butik bara ska finnas en enda säljare som fått instruktioner för den här, visserligen lite ovanligare, hanteringen av kassasystemet kan inte vara acceptabelt för mig som kund. Att jag hade gott om tid och gick med på att ta transaktionen utan ett korrekt kvitto gick bra den här gången, men det vara bara ren tur och vänlighet från min sida.

Kort sagt: Jag är nöjd med hur den personal som arbetade skötte sitt jobb, men jag är mycket missnöjd med hur Systembolaget som företag genomförde den här affären.

vänligast,

--
Magnus Bark
<bark@ofiltrerat.se>
<http://www.ofiltrerat.se/>

Senare tillägg: Jag har nu fått ett kortfattat svar från Kundtjänst där de ursäktade sig allmänt och skulle kontakta butiken.

15 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Personalen verkar ha gjort sitt bästa, men det är ju svårt om de inte blivit instruerade hur systemet ;-) fungerar. Borde nog skriva nåt liknande till kundtjänst om mina likartade erfarenheter.

    SvaraRadera
  2. Hade samma problem när jag skulle hämta ut min låda Dead Guy... den hade inte lagts som en import, utan som en vanlig beställning och det ställde till det som tussan. Fick inte heller ett korrekt kvitto, och det var samma sak i Skurup, det var EN i butiken som hade viss koll på hetta skulle göras... tråkigt, tråkigt...

    SvaraRadera
  3. Grattis, du fick i varje fall ett sms. Min och polarens låda med Sierra Nevada Torpedo som beställdes i början på juni väntade vi länge på, efter ca 8-9 veckors väntan tyckte vi att det var mer än omrimmligt och undrade vad som hände, vi ringde och fick svaret att lådan stod på deras kontor och hade gjort det sedan den 2 Juli. Så det verkar finns mycket svarta hål i hanteringen av privatimport.

    SvaraRadera
  4. Det är kanon att vi som konsumenter faktiskt "ryter" till då och då när servicen är undermålig. Det vore fantastiskt kul att höra svaret från kundtjänst.

    SvaraRadera
  5. Jag har nu också skrivit till kundtjänst om exakt likadana förhållanden i Bollnäs. Tack för att du (kanske) satt en boll i rullning.

    SvaraRadera
  6. Detta har hänt även i Norrtälje då det oftast är bara en person som kan det och även om de andra tittar på när denna person visar hur man gör så har de glömt det nästa gång och så blir det samma sak. Jag blir inte ens förvånad längre. Det är bara ren och skär inkompetens.

    SvaraRadera
  7. Har inget exakt datum men dom har iaf. haft "det nya systemet" i minst 6 månader. Borde inte vara ett problem längre. Om det nu är kassasystemet vi pratar om, vet inte om man gjort om privatimporten på sistone.

    SvaraRadera
  8. Ibland kan man fundera på om inte Systembolaget gör allt för att avskräcka oss konsumenter från att göra privatimport. Var och varannan gång som jag beställt något har det strulat. Några axplock:

    -Personalen vet inte vad en privatimport är för något alt. blir sura för att de måste sälja något annat än dunkvin och gräsklipparöl.
    -Ingen behagar meddela att a) ölen inte går att frambringa eller b) att ölen finns i butiken för uthämtning.
    -När man väl hämtar ut ölen får man höra kommentarer såsom: ”Men herregud, vad ska du med en låda öl till som är så dyr” eller ”Ska du verkligen ha allt det här?”.
    -Julöl skickas inte mellan olika butiker förra året vilket innebar att jag fick skicka en kompis att köpa som bodde på en annan ort. Skälet till denna urbota korkade policy är att ”Systembolaget har så mycket att göra kring jul att man måste tänka på kundservicen på butiken”. För mig är det mer ett tecken på brist på kundservice men det skiter Systembolaget i för, surprise, de har monopol och jag kan inte vända mig till någon annan.

    Personligen tycker jag att Systembolaget borde förenkla sina rutiner samt utbilda sin personal i vad som gäller inkl. kundbemötande/kundservice.

    SvaraRadera
  9. Alla: Tack för ert stöd och era erfarenheter. Jag har tidigare tagit upp liknande problem i butiker, och varje gång får jag höra ”du med?”.

    Jag är knappast ensam om de här problemen.

    SvaraRadera
  10. Verkar som om kören redan stämt upp. Men sätt en pinne till i protokollet för mig i alla fall. Lyckades till och med få fel öl vid första hämtningsförsöket eftersom den jag beställt inte fanns inne hos leverantören vid leveranstillfället.

    SvaraRadera
  11. Jag fick bra service per mail när jag lämnade beställningen, att få ordern tog bara en vecka mer än utlovat...

    Men i butiken var det samma i Forum Nacka som det verkar vara överallt annars, bara en som kan och de andra som tittar på för betalning av deposition etc. När jag hämtade ut lådan slog de in beställningen som ca 300 plastkassar och det riktiga kvittot kom med posten några veckor senare för att min order inte påstods finnas inlaggd ännu.

    SvaraRadera
  12. Jag har varit med om detsamma, MEN efter 45 min trassel i kassan så fick jag går därifrån tomhänt och fick komma tillbaka 2 dagar senareför att hämta min beställning. Dessutom åkte jag på p-böter pga att jag inte betalade tillräckligt när jag parkerade bilen....! Det var bara en av pers. som kunde men hon fixade inte att få fram beställningen i kassan. Hon sade att det berodde på det nya "enklare och bättre" kassa register som hade införts!!Men jag kan absolut inte klaga på personalen som jobbar på "mitt" Bolag. Jag beställer ofta och mycket av dem och det funkar alltid nu. De är dessutom mycket trevliga och intresserade. Då ska man veta att butiken jag snackar om har haft ett väldigt dåligt rykte om sig att ha dåligt sortiment och kass personal. Men nu är det istort sett helt ny personal, den gammla har slutat/pensionerats.

    SvaraRadera
  13. Alla ni som har samma upplevelser som jag: Se till att skicka in berättelserna till <kundtjänst@systembolaget.se>. De läser (i alla fall inte officiellt) här och det är först när de registreras hos dem som de får siffror på att problemet verkligen existerar.

    SvaraRadera
  14. Om jag kommer ihåg rätt, så är det tangenten F3 som skall användas för att aktivera den meny i kassasystemet som behövs vid privatimport. Någon/några (men inte alla) i min butik visste det och jag kunde gå hem nöjd med min beställning.

    SvaraRadera
  15. Vid dagens bolagsbesök fick jag mitt riktiga kvitto, daterat 2009-08-20. Enligt personalen hade inte ens huvudkontoret lyckats få igenom affären; något hade gått snett i datan…

    SvaraRadera