Den händelse som det varit mest snack om i ölvärden har utan tvekat varit det spirande samarbetet mellan USAs andra och tredje största bryggerigrupper: SABMiller och Molson Coors.
De ska slå samman sina amerikanska verksamheter till ett med det vågade namnet MillersCoors.
Båda bryggerierna är resultatet av tidigare sammanslagningar: Molson Coors blev till 2005 av det kanadensiska Molson och Coors från Colorado, USA. Förutom Coors-ölen är de i europa mest kända för märken som Caffrey's (Irland), Grolsch (Holland) och Carling (England).
SAB Miller (ibland ihopskrivet) är resultatet av det sydafrikanska South African Brewerys uppköp av amerikanska Coors 1999. Deras ägnde i Europa inkluderar Pilsner Urquell (Tjeckien) och Nastro Azzurro (Italien).
I USA blir de efter sammanslagningen det andra största bryggeriet, efter Anheuser-Busch. "A-B". Båda bryggerierna, framför allt Millers, har länge jobbat hårt för att bli större och har gjort vissa framsteg med årets Miller Chill, en grönaktig öl med lime och salt.
Så... Betyder det här något för oss här uppe i norr? Jag har ingen aning. Faktum är att de analyser jag under veckan läst från experter som "Brew" Blog inte verkar veta vad det här innebär för den amerikanska marknaden.
Vi får väl se. Min gissning är att vi inte kommer att få se några stora kortsiktiga effekter här eftersom det är Carlsberg som är den dominerande jätten - de stora amerikanarna har haft svårt att ta sig in här. Dessutom verkar det som om sammanslagningen inte gäller utanför USA.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar