Hotellutsikt. |
Där ser man.
Vi satte oss åter i minibussen, de andra berättade att lambic-festivalen varit riktigt lyckad även om en del öl varit slut när de kommit dit. Efter en dryg kvarts bussfärd (bland annat uppför en välkänd backe) så var vi framme vid dagens första bryggeri: 3 Fonteinen i byn Beersel.
Lydie berättar. |
Vi kom in i den lilla butiken som sålde öl, t-shirts och lite souvenirer. Bakom disken stod Lydie, som skulle vara vår guide. Hon har inte bara hand om besökare utan var också marknads- och ekonomiansvarig i företaget. Och gift med Armand, bryggeriets bryggare.
Ett amerikanskt par hade också dykt upp och undrade om det var OK om de hänga på oss. Det var det.
Vi ställde oss vid vepan som satt på väggen vid ingången. Här fick vi höra en resumé över företagets historia: Kring 1900 öppnades ett café vid torget i Beersel, det döptes efter de tre fontäner som orten var känd för (eller om det var de tre tornen i den medeltida borgen? Jag hängde inte riktigt med där). Som många andra liknande ställen köpte de in lambic från olika bryggerier som de blandade och lagrade själva, de var ett så kallat ”geuzestekerij”.
1953 tog Gaston De Belder över verksamheten och byggde ut caféet till en större restaurang. I samband med det skaffades ett större lager för att kunna göra mer gueuze.
Var inte det helt fel tid att satsa på suröl, undrade jag, var det inte ungefär då som pilsnern och fatölen allt snabbare höll på att ta över Belgien? Jo, så var det. Men de turister från Bryssel som tog tåget hit över dagen för att titta på borgen och den pittoreska byn ville äta och dricka gammaldags traditionell mat och dryck: Ritualen säger att det helst ska vara en smörgås med traktens lagrade ost, skivade rädisor samt ett glas gueuze.
Just den traditionen var en stor del i att surölen alls överlevde, om man ska tro Lydie.
I början av åttiotalet övertog Gastons två söner verksamheten och den ene av dem, Armand, intresserade sig mer för ölblandandet än restaurangverksamheten. Det blev allt svårare att skaffa bra lambic, samtidigt som intresset för öltypen krympte. Två händelser fick dem att fortsätta kämpa: Dels en utmärkelse från konsumentgruppen Bierproevers 1993, dels ett besök av öljournalisten Michael Jackson som fick dem att själva se vilken världsunik produkt de hade.
Tiden kom att jobba för dem, under nittiotalet blev marknaden för specialöl större och större. Först i USA, sedan i Europa. Öl i lambicfamiljen började sälja allt mer.
Vid sekelskiftet hade de köpt ett eget litet bryggeri som installerades i ett nybyggt hus på restaurangens baksida (över ett äldre hus' gamla källare). Man börjar brygga lambic som blandas med andra bryggeriers öl och buteljeras under eget namn.
Det är då det smäller, både bildligt och bokstavligt. En vårdag 2009 går en termostat sönder i ett av lagerlokalerna och de efterjäsande flaskorna värms upp så pass att hundratals flaskor spricker och tusentals blir odrickbara – flera års produktion förstörd!
Familjen sätter sig ner och har ett krismöte. Ska man lägga ner och återgå till att bara blanda, om företaget alls skulle överleva? Nej. I stället tar man in Lydie i företaget, med hennes bakgrund i marknadsavdelningen hos amerikanska 3Ms medicinska avdelning.
Med henne vid rodret drar man upp en långsiktig och kortsiktig plan för företaget och börjar om helt från början. I den senare delen ingick att rädda de flaskor som var hela, tömma dem och destillera vätskan till en unik spritdryck: Armand's Spirit. Ölen som fanns kvar i andra lager auktionerades ut.
Med hjälp av pengar lånade från andra familjemedlemmar startar man upp lambicbryggandet, och beställer ett större bryggverk från lokala tillverkare.
De hade även hjälp av en i Belgien känd tv-kock (”vår egen Jamie Oliver”) som signerat kokböcker på plats och donerat delar av bokförsäljningen till bryggeriet.
För att få in ytterligare pengar, bredda verksamheten och jämna ut pengaflödet under året börjar de också licensbrygga några öl hos De Proef, däribland brett-portern Zwet.be och BeerSel Blond. Devisen ”naturlig öl” ska genomsyra hela verksamheten.
Kylskeppen. |
Kan det här verkligen bli gott? Ja. |
Det äkta paret hade delat upp verksamheten så att Armand fick pyssla med bryggningen, städa, pyssla med faten och gå omkring och känna in ölens utveckling. Lydie skötte det ekonomiska, butiken och framför allt marknad och sälj.
Och just marknadspositionering var något som de hade funderat och jobbat mycket med:
Hela glada gänget. |
Detta kräver snabb upphällning och extremt rena glas! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar