Leffe-bryggeriet. Klosteröl, va? |
Dagens första programpunkt var denna:
Kickbike tour Leuven: highlights, beers and breweriesVi hade inte helt förstått riktigt hur det här skulle gå till och i alla fall jag kände en vag osäkerhet kring det hela. Det hela började med att vi lämnade ifrån oss resväskorna till hotellet.
Bredvid detta låt ett långt smalt vitt trevåningshus (som skymtar till höger i bilden). Det var den första delen i en omdaning av det nergångna industriområdet, ett nollenergihus som guiden berättade ansågs omöjligt att bygga.
Mannen som guidade oss pratade väldigt mycket, länge och engagerat om området.
Huset i mitten kommer att bevaras och bli bostäder. |
InterBrew - föregångare till AB-InBev. |
Under tiden startade staden Leuven att planera för utvecklingen av området, det skulle i huvudsak bli bostäder åt de över 50.000 studenter som finns i staden.
Rent konkret visade sig omdaningen i det vita experimenthuset och att flera tomter rivits och sanerats under det senaste året.
Artois' vattenkraftverk är kraftigt överväxt. |
Vi hade nu sparkat oss igenom det gamla bryggeriet och efter att ha sett en stor grön vägg hamnade plötsligt på Klein Begijnhof, en 1700-talsgränd i den gamla staden. Kontrasten mot femtiotalets industrier var brutal.
Anledningen till att staden hade en delvis rund plan var de två stadsmurar som byggts, en under tidig medeltid och en under senmedeltid. Vi stannade upp vid en bit av den äldre muren (vid Handbooghof) som var i ett rätt bedrövligt skick, kraftigt lutande och stödd av flera lager ställningar. Detta berodde på att marken var ett par meter högre på insidan än utsidan, och när delar av muren blivit delar av husväggar hade konstruktionen destabiliserats och slutligen hotat att helt rasa samman.
Mannen som guidade oss fick någonting mörkt i blicken när han berättade att staden stagat upp det hela tillfälligt, men att det sedan blivit stående så i flera år när staden, regionen, staten och EU bråkat om ven som skulle stå för renoveringspengarna.
Vi sparkade nu vidare och fick bland annat se de två hus som var de enda i innerstaden som klarat de båda världskrigen.
Nu samlades vi vid en öppen plats, nyligen invigd. Dijleterrassen. Här hade det fram till nyligen varit överdäckat men nu ett trädäck med bänkar och en liten kanotbrygga. Allt som en del av en satsning på att återskapa vattnet i Leuven. Vi fick nu ett litet glas med Wilderen Eau-de-Bière, en örtlikör med destillerad öl som bas. Till det fick vi höra en legend bakom den skulptur som fanns på platsen.
På andra sidan av floden fanns en plats där det under äldre tider hade funnits ett flertal bryggerier med namnet Ancker.
Efter ytterligare sparkcykling (där mitt år som ingenjör på ett större sjukhus verkligen betalade sig) längs smågator var vi plötsligt vid en krog mitt inne i stadens centrum. Med bryggeri.
Konceptet ”Kickbike tour” funkade? Bra! Att ha gått runt den här slingan skulle tagit flera timmar, och stora delar av vägen hade bara varit… småtrista gator så kunde vi koncentrera oss på det intressanta och sparka förbi det andra snabbt.
Disclaimer: Hela resan bekostades genom ett samarbete mellan Visit Flanders, Visit Brussels, Visit Brugge och Stad Leuven Tourism. Min motprestation är att skriva om resan och ge dem statistik kring inläggen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar