2008-05-18

Radeberger Pilsner

Radeberger Pilsner från Radeberger Exportbierbrauerei har jag druckit förut, jag tror att Systembolaget hade den tillfälligt under sommaren 2006. Då på burk och fick betyget 3,65.

Färgen är ljust gul, det två fingrar höga skummet vitt, kompakt och fast. Ser vanlig ut.

Neutral doft. Lite malt, antydningar av friskt trä. Svag.

Lätt smak av trävirke, torr malt. Lite unken. Syrlig eftersmak med bröd, lite alkohol. Känslan är konstgjord och instängd.

Lätt-medium kolsyra, lätt vätska.

Jättetrist! Hade den varit dålig hade den i alla fall haft lite karaktär. Betyg: 2,35

3 kommentarer:

  1. En av världens bästa öl enligt min mening, men den bör drickas från fat, helst i Tyskland. Finns dock på restaurang Järnet i Gamla stan i Stockholm.

    SvaraRadera
  2. Jag drack den på fat nere i Oberhof(Tyskland)Jan 2013 och kan bara hålla med Johan i hans tidigare inlägg. Mycket god öl på fat.

    SvaraRadera
  3. Har en framför mig. Burk. Det är tidig vår och jag har återvänt från havet. En liten wiskey och en....Pilsner Radeberge. Smakar rutmärkt på alla vis och skulle förstås föredra en på fat men så här i obygden, vid havet, med en wiskey, underbar öl.

    SvaraRadera