I våras skrev jag att konkurserna börjat dyka upp bland de danska småbryggerierna (länk).
Min vän Thorild pekade idag på en artikel som visar att det kommer att bli ännu tuffare: De danska livsmedelsaffärerna sänker priserna på mikrobryggd öl och kräver att bryggerierna i sin tur sänker sina utpriser: ”Det store boom i mikrobryg er slut”, säger marknadsdirektören hos kedjan Superbest.
Inte roligt, men samtidigt ganska naturligt. Som jag förstått det har det varit ganska enkelt att starta ett litet bryggeri i Danmark, och det har varit trendigt att dricka de exklusiva ölen som de sålt.
Men när nyhetens behag lagt sig måste man leverera, och ska man ta en massa pengar för ölen måste det också vara fantastisk öl. Varje gång. Och det har inte alla klarat av.
En viss mättnad kan väl också märkas bland oss ölentusiaster som de här produkterna först riktade sig till: ”Kolla här! En imperial sahti på 18% kryddad med enbär från Spetsbergen, pors från Zimbabwe och Piffi Allkrydda, brygd med jäst bärgad från det sjunkna Atlantis!” ”En till? Ställ dem bland de andra i hyllan…”
Och inte blir deras situation det danska öldrickandet generellt gått ner med 20% sedan år 2000.
Länk: Priskrig på dyre øl.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar