Jag har hört rykten om att Nögne Ö Sahti inte kommer att komma på bolaget, då "sahti" är varumärkesskyddat inom EU och inte får användas för produkter tillverkade utanför Finland.
Jag tycker det är rätt att den inte ska få heta Sahti. Sahti smakar helt annorlunda. Fast då kanske de kan säljas igen efter de kommit på ett nytt namn. Nögne Finland-style-ale kanske :) ?
Oompher: enligt Jonas på Brill & co så kommer nögne/dugge ölen att släppas på bolaget den 15:e, men vad den kommer heta vet jag inte, pratade med Jonas så sent som idag om det hela.
Ja det var bara xs som hade oskäligt pris. Kommer att köpa den då jag inte testat den innan men jag tvivlar på att jag kommer att köpa någon av dem något fler år. Btw så fick jag 2006:n av XS IS så jag antar att jag kan jubla lite för mig själv.
Sahti har sedan 2002 så kallat GTS-särskydd (garanterad traditionell specialitet) inom EU, vilket betyder att vilket land som helst får producera den så länge det görs enligt den registrerade traditionella metoden.
Fast nu är Nøgne Ø Sahti i vilket fall som helst bryggd i Norge, som inte är med i EU, så det ska nog inte vara några problem.
Barken, gillar din blogg och tycker du i och med ditt svar om att gilla öl men inte förpackning och den eviga frågan priset på en "öl" så kan du väl gå i bräschen för en debatt om sjukdomen bland ölfrämjare som vill ha det bästa men inte betala för det. Säger inte att du är "sån" men det är ett jävla gnäll, mer än jubel för möjlighterna att få tag i saker. När det kommer till priset så verkar "ölfrämjare" vara på samman nivå som Sofiero folket, en "öl" ska inte kosta något.
...och återigen har vi någon som inte vågar stå för sina åsikter utan fegar sig genom att posta anonymt. Tyvärr gissar jag att det t om är en leverantör (min etiska moral förbjuder mig att göra en kvalificerad gissning....men det krävs inte mycket språkanalys för att lägga ihop två och två).
Fö så är XS-flaskorna skitdyra både i Sverige och i USA. Det är Rogue som folk gnäller på i detta fallet...inte leverantören som ger systembolaget vad de efterfrågar. Även folk i USA har anmärkt på detta många gånger. Kolla ratebeer eller beeradvocate.
Att man sedan t ex tycker att 64kr för en medioker tripel såsom t ex alesmith/stone/mikkeller tripel är dyrt tja...det kanske inte är så konstigt ? En liten reflektion kan ju vara att folk _inte_ verkade gnälla över t ex goose island bourbon county stout som kostade 60kr per flaska. Varför ? Det är ett jävligt bra öl. Folk är beredda att betala bra pengar för öl som håller värdsklass mem sannerligen inte för standard bärs..oavsett om den kommer från usa eller inte.
En snygg förpackning är ett uselt försök från tillverkaren att få ut mer pengar för samma produkt utan att förbättra den. Som jämförelse kostade Stones Old Guardian 80kr per flaska och det är minst lika gott och utan en stor och onödig keramikflaska.
Folk är mer prismedvetna nu och väljer sin lyxkonsumption med stor försiktighet. Leverantörer måste anpassa sig til detta vare sig de vill eller inte.
Snobbvarning! Ölbranschen håller på att bli som vinbranschen, där priserna trissas upp till all orimlighet och ingen ifrågasätter vad det kostar.
Men "anonym" har helt fel -- vi ölälskare kommer naturligtvis att betala rätt bra med pengar för den bästa ölen, som t ex Goose Island BCS som Baggen nämnde.
Tråkigt bara att Alesmith-Mikkeller-Stone inte är bland de bästa ölen, eller värd sitt pris, vad jag har hört från mer insatta i frågan.
Eller är det bryggarna själva, eller leverantörerna som bestämmer vilka öl som är bra och dåliga och sedan ska vi som konsumenter bara acceptera priset?
Har hört några kommentarer om att Alesmith/Mikkeller/Stone skulle ha ett upptrissat pris i förhållande till kvaliteten och antydningar om att leverantörerna drar upp priset och kunden ska se glad ut och betala. Så enkelt är det tyvärr inte att vara leverantör. Jag skulle vilja klargöra några saker:
a) Mängden som lanseras är 720 flaskor. Täckningsbidrag per flaska är några enstaka kronor. Detta ska sedan täcka administrationen för orderläggning till producent, offertförfrågning till transportörer och bokning av transport, skapa artikelupplägg både hos oss och vårt lager, offerthantering mot Systembolaget, leverans av varuprov till Systembolaget, ordna så flaskan får en sticker med korrekt märkning för svenska regler, samt alla telefonsamtal och email mellan alla parter. Någon som kan räkna ut hur mycket som blir över? Någon som kan räkna på skillnaden med samma arbete om man har en lansering på 500 000 flaskor?
b) Ölet producerades i USA i en mycket begränsad kvantitet. Av denna skeppades en ännu mer begränsad mängd till Danmark, som var tänkt att bli det enda stället utanför Europa där ölet skulle säljas. Vi lyckades dock ordna så att vi fick köpa ett gäng kartonger eftersom vi ville erbjuda även svenska marknaden denna som vi tycker roliga samarbetsprodukt mellan tre av världens främsta ölbryggare. Och små kvantiteter i alla logistikled ger högre pris per flaska, så är det bara.
c) Vore det bättre om vi och Systembolaget hade struntat i att ta in produkten? Vem hade blivit gladare? Alternativet för den som vill prova ölet är (om man inte vill åka till USA) att åka till Danmark. Där kostar ölet 45 DKK på Ølbutikken. Danska kronan står i 1,51 så det blir 67,95 kr. Alltså mer än på Systembolaget trots lägre skatter än i Sverige. Plus 1000 kr för resan.
d) Kontenta: Som leverantör erbjuder vi folk i Sverige att kunna köpa ett unikt öl som egentligen inte skulle gå att få tag på här, mer eller mindre utan något emellan, till och med till ett lägre pris per flaska än i Danmark. Som konsument förväntas ingenting av dig. Men om du skulle vilja köpa detta öl har du i alla fall möjlighet till det och kan samtidigt veta att du får det till ett lägre pris än kanske någon annanstans i världen. Förhoppningsvis gör det åtminstone någon glad.
Hmm jag har nog aldrig reflekterat över det problemet förrut. Eller snarare så att jag inte sett det som ett problem. Tycker ändå att 140 kr för en flaska inte är så farligt. Men kanske ska tillägga att jag nästan alltid delar denna kostnad med en eller två personer.
Jag är väldigt intresserad av att prova något nytt hela tiden så det är mer värt för mig att prova något nytt (även om det är dåligt) än att prova något jag druckit förrut som är bättre men billigare. Så för min del är det bara positivt att XS kommer på Systemet, även om den ska vara överprissatt. :)
Visst är det kul att kunna testa öl som annars skulle vara svår att få tag på och jag säger inte att det är leverantörerna som är giriga. Jag vet att det är små marginaler för många öl som släpps mitt i månaden.
Det jag ifrågasätter är bryggerier som hypar upp sina drycker så de kan sätta ett högt pris på dem utan att de eg är bättre än andra öl i samma genre. Det är detta jag anmärker på och inget annat.
Jag tycker det är skoj att sveriges ölimportörer tar in sällsynta öl och erbjuder dem till oss konsumenter via systembolaget men håller inte ölen den kvalitet jag förknippar med det högre priset så låter jag bli att köpa den. Så enkelt är det.
Marc, missförstå mig rätt. Ni och alla andra inklusive alla våra bryggare gör ett fantastiskt jobb med att ta fram spännande och goda öl, och det hoppas jag ni fortsätter med i samma andra som den senaste tiden.
Jag kallar mig gärna ölentusiast och jag köper faktiskt merparten av nyheterna som lanseras. Men när den modige "Anonym" i denna och tidigare kommentarer ungefär säger att man inte är en riktig entusiast eller "ölfrämjare" om man inte betalar för det bästa, eller är en allmän gnällspik om man ifrågasätter något kring det, så blir jag också trött.
Därtill kan man inte gilla alla stilar eller alla bryggerier. Men nyheterna som lanseras säljer oftast slut rätt snabbt. Se t ex på Flying Dog Schwarz som lanserades förra månaden. Där klagade vi också och "Anonym" skrev då att "Det kommer 150 flaskor, åh va konstigt att det blir dyrt. Börja grina och drick Åbro istället".
"Ölfolket" är helt enkelt inte en homogen grupp. Man köper öl av olika anledningar, man gillar olika stilar, vissa lagrar och andra vill bara ha en ny spännande öl att prova, man har olika privatekonomi.
Jag tror det gör de flesta glada att ni ger oss möjligheten att prova unika öl till bra priser. Men om det i slutändan är värt det är en privat fråga som konsumenten bestämmer själv.
Min poäng var bara att visa att det inte är vi leverantörer (eller iaf Brill & Co, jag kan bara tala för mig själv) som driver upp priserna. Sedan är det som sagt alltid upp till konsumenten att välja vad som känns intressant för tillfället. Ibland är man sugen och ibland inte, that's it ;)
Jag vet att alla här är ölentusiaster med bra koll på saker och ting och vi sätter oerhört stort värde på era tankar, åsikter och feedback - bra som mindre bra. Keep up the good work! :)
Stämmer bra det, informationen finns uppe på systembolagets hemsida :)
SvaraRaderaXS Old Crustacean är från Rogue...
SvaraRaderaFast det står inte hur mycket de köpt in. Än. Och bryggeriet är rättat.
SvaraRaderaJag har hört rykten om att Nögne Ö Sahti inte kommer att komma på bolaget, då "sahti" är varumärkesskyddat inom EU och inte får användas för produkter tillverkade utanför Finland.
SvaraRaderaAntal:
SvaraRadera11637 Belgian Style Tripel Ale Alesmith Mikkeller Stone, 720 st
11624 Nøgne Ø Sahti, 1080 st
11647 Oerbier, 1000 st
11681 XS Old Crustacean Barley Wine, 900 st
Jag tycker det är rätt att den inte ska få heta Sahti. Sahti smakar helt annorlunda. Fast då kanske de kan säljas igen efter de kommit på ett nytt namn. Nögne Finland-style-ale kanske :) ?
SvaraRaderaLåter som ett ganska intressant släpp.
SvaraRaderaJa det blir helt klart köp av samtliga sorter.
SvaraRaderaJag tror jag kommer att beställa en Sahti och eventuellt en Oerbier. XS bojkottar jag.
SvaraRaderaVäldigt upprymd över detta släpp!
SvaraRaderaBark, varför bojkottar du XS? Pga lerkruset/priset?
SvaraRaderaTomas: Ja. Jag gillar öl, men inte i i den förpackningen och till det priset.
SvaraRaderaOompher: enligt Jonas på Brill & co så kommer nögne/dugge ölen att släppas på bolaget den 15:e, men vad den kommer heta vet jag inte, pratade med Jonas så sent som idag om det hela.
SvaraRaderaTror den kommer att heta Sathi???
mvh Fredrik
Få men intressanta släpp. Blir definitivt inköp av samtliga. :)
SvaraRaderaJa det var bara xs som hade oskäligt pris. Kommer att köpa den då jag inte testat den innan men jag tvivlar på att jag kommer att köpa någon av dem något fler år. Btw så fick jag 2006:n av XS IS så jag antar att jag kan jubla lite för mig själv.
SvaraRaderaHej,
SvaraRaderaSahti har sedan 2002 så kallat GTS-särskydd (garanterad traditionell specialitet) inom EU, vilket betyder att vilket land som helst får producera den så länge det görs enligt den registrerade traditionella metoden.
Fast nu är Nøgne Ø Sahti i vilket fall som helst bryggd i Norge, som inte är med i EU, så det ska nog inte vara några problem.
Mvh
Marc Schuterman
Brill & Co
jävligt knepigt släpp. Vet inte om jag är sådär jätteintresserad av någonting faktiskt. Möjligt att det dyker ned nån flaska dock..
SvaraRaderaBarken, gillar din blogg och
SvaraRaderatycker du i och med ditt svar om
att gilla öl men inte förpackning
och den eviga frågan priset på
en "öl" så kan du väl gå i bräschen
för en debatt om sjukdomen bland ölfrämjare som vill ha det bästa
men inte betala för det.
Säger inte att du är "sån" men det är ett jävla gnäll, mer än jubel för möjlighterna att få tag i saker. När det kommer till priset
så verkar "ölfrämjare" vara på
samman nivå som Sofiero folket,
en "öl" ska inte kosta något.
...och återigen har vi någon som inte vågar stå för sina åsikter utan fegar sig genom att posta anonymt. Tyvärr gissar jag att det t om är en leverantör (min etiska moral förbjuder mig att göra en kvalificerad gissning....men det krävs inte mycket språkanalys för att lägga ihop två och två).
SvaraRaderaFö så är XS-flaskorna skitdyra både i Sverige och i USA. Det är Rogue som folk gnäller på i detta fallet...inte leverantören som ger systembolaget vad de efterfrågar.
Även folk i USA har anmärkt på detta många gånger. Kolla ratebeer eller beeradvocate.
Att man sedan t ex tycker att 64kr för en medioker tripel såsom t ex alesmith/stone/mikkeller tripel är dyrt tja...det kanske inte är så konstigt ? En liten reflektion kan ju vara att folk _inte_ verkade gnälla över t ex goose island bourbon county stout som kostade 60kr per flaska. Varför ? Det är ett jävligt bra öl. Folk är beredda att betala bra pengar för öl som håller värdsklass mem sannerligen inte för standard bärs..oavsett om den kommer från usa eller inte.
En snygg förpackning är ett uselt försök från tillverkaren att få ut mer pengar för samma produkt utan att förbättra den. Som jämförelse kostade Stones Old Guardian 80kr per flaska och det är minst lika gott och utan en stor och onödig keramikflaska.
Folk är mer prismedvetna nu och väljer sin lyxkonsumption med stor försiktighet. Leverantörer måste anpassa sig til detta vare sig de vill eller inte.
Baggen: Bra skrivet. Håller med!
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaSnobbvarning! Ölbranschen håller på att bli som vinbranschen, där priserna trissas upp till all orimlighet och ingen ifrågasätter vad det kostar.
SvaraRaderaMen "anonym" har helt fel -- vi ölälskare kommer naturligtvis att betala rätt bra med pengar för den bästa ölen, som t ex Goose Island BCS som Baggen nämnde.
Tråkigt bara att Alesmith-Mikkeller-Stone inte är bland de bästa ölen, eller värd sitt pris, vad jag har hört från mer insatta i frågan.
Eller är det bryggarna själva, eller leverantörerna som bestämmer vilka öl som är bra och dåliga och sedan ska vi som konsumenter bara acceptera priset?
Yeah, right. Försök med något annat.
Hej,
SvaraRaderaHar hört några kommentarer om att Alesmith/Mikkeller/Stone skulle ha ett upptrissat pris i förhållande till kvaliteten och antydningar om att leverantörerna drar upp priset och kunden ska se glad ut och betala. Så enkelt är det tyvärr inte att vara leverantör. Jag skulle vilja klargöra några saker:
a) Mängden som lanseras är 720 flaskor. Täckningsbidrag per flaska är några enstaka kronor. Detta ska sedan täcka administrationen för orderläggning till producent, offertförfrågning till transportörer och bokning av transport, skapa artikelupplägg både hos oss och vårt lager, offerthantering mot Systembolaget, leverans av varuprov till Systembolaget, ordna så flaskan får en sticker med korrekt märkning för svenska regler, samt alla telefonsamtal och email mellan alla parter. Någon som kan räkna ut hur mycket som blir över? Någon som kan räkna på skillnaden med samma arbete om man har en lansering på 500 000 flaskor?
b) Ölet producerades i USA i en mycket begränsad kvantitet. Av denna skeppades en ännu mer begränsad mängd till Danmark, som var tänkt att bli det enda stället utanför Europa där ölet skulle säljas. Vi lyckades dock ordna så att vi fick köpa ett gäng kartonger eftersom vi ville erbjuda även svenska marknaden denna som vi tycker roliga samarbetsprodukt mellan tre av världens främsta ölbryggare. Och små kvantiteter i alla logistikled ger högre pris per flaska, så är det bara.
c) Vore det bättre om vi och Systembolaget hade struntat i att ta in produkten? Vem hade blivit gladare? Alternativet för den som vill prova ölet är (om man inte vill åka till USA) att åka till Danmark. Där kostar ölet 45 DKK på Ølbutikken. Danska kronan står i 1,51 så det blir 67,95 kr. Alltså mer än på Systembolaget trots lägre skatter än i Sverige. Plus 1000 kr för resan.
d) Kontenta: Som leverantör erbjuder vi folk i Sverige att kunna köpa ett unikt öl som egentligen inte skulle gå att få tag på här, mer eller mindre utan något emellan, till och med till ett lägre pris per flaska än i Danmark. Som konsument förväntas ingenting av dig. Men om du skulle vilja köpa detta öl har du i alla fall möjlighet till det och kan samtidigt veta att du får det till ett lägre pris än kanske någon annanstans i världen. Förhoppningsvis gör det åtminstone någon glad.
Vänliga hälsningar,
Marc Schuterman
Brill & Co
Go Brill Go :)
SvaraRaderaHmm jag har nog aldrig reflekterat över det problemet förrut. Eller snarare så att jag inte sett det som ett problem. Tycker ändå att 140 kr för en flaska inte är så farligt. Men kanske ska tillägga att jag nästan alltid delar denna kostnad med en eller två personer.
SvaraRaderaJag är väldigt intresserad av att prova något nytt hela tiden så det är mer värt för mig att prova något nytt (även om det är dåligt) än att prova något jag druckit förrut som är bättre men billigare. Så för min del är det bara positivt att XS kommer på Systemet, även om den ska vara överprissatt. :)
Mycket kommentarer här. Mycket åsikter!
SvaraRaderaVisst är det kul att kunna testa öl som annars skulle vara svår att få tag på och jag säger inte att det är leverantörerna som är giriga. Jag vet att det är små marginaler för många öl som släpps mitt i månaden.
Det jag ifrågasätter är bryggerier som hypar upp sina drycker så de kan sätta ett högt pris på dem utan att de eg är bättre än andra öl i samma genre. Det är detta jag anmärker på och inget annat.
Jag tycker det är skoj att sveriges ölimportörer tar in sällsynta öl och erbjuder dem till oss konsumenter via systembolaget men håller inte ölen den kvalitet jag förknippar med det högre priset så låter jag bli att köpa den. Så enkelt är det.
Marc, missförstå mig rätt. Ni och alla andra inklusive alla våra bryggare gör ett fantastiskt jobb med att ta fram spännande och goda öl, och det hoppas jag ni fortsätter med i samma andra som den senaste tiden.
SvaraRaderaJag kallar mig gärna ölentusiast och jag köper faktiskt merparten av nyheterna som lanseras. Men när den modige "Anonym" i denna och tidigare kommentarer ungefär säger att man inte är en riktig entusiast eller "ölfrämjare" om man inte betalar för det bästa, eller är en allmän gnällspik om man ifrågasätter något kring det, så blir jag också trött.
Därtill kan man inte gilla alla stilar eller alla bryggerier. Men nyheterna som lanseras säljer oftast slut rätt snabbt. Se t ex på Flying Dog Schwarz som lanserades förra månaden. Där klagade vi också och "Anonym" skrev då att "Det kommer 150 flaskor, åh va konstigt att det blir dyrt. Börja grina och drick Åbro istället".
"Ölfolket" är helt enkelt inte en homogen grupp. Man köper öl av olika anledningar, man gillar olika stilar, vissa lagrar och andra vill bara ha en ny spännande öl att prova, man har olika privatekonomi.
Jag tror det gör de flesta glada att ni ger oss möjligheten att prova unika öl till bra priser. Men om det i slutändan är värt det är en privat fråga som konsumenten bestämmer själv.
Min poäng var bara att visa att det inte är vi leverantörer (eller iaf Brill & Co, jag kan bara tala för mig själv) som driver upp priserna. Sedan är det som sagt alltid upp till konsumenten att välja vad som känns intressant för tillfället. Ibland är man sugen och ibland inte, that's it ;)
SvaraRaderaJag vet att alla här är ölentusiaster med bra koll på saker och ting och vi sätter oerhört stort värde på era tankar, åsikter och feedback - bra som mindre bra. Keep up the good work! :)
Mvh
Marc
Brill & Co