Ett läsetips från min vän Peter: Amerikanska finans-siten Bloomberg tittar in på den brittiska ölbranschen och hur den mår just nu:
Brits Booze Without Beer, Mix Drinks at Home as Recession Looms.
Fakta ur artikeln: En pint såld i UK, på pub eller i butik, genererar en vinst åt bryggeriet på 0,7 pence.
Snyft... Innebär det här att om några år kommer Hem till gården på TV ytterst sällan utspelas över ett par pint på The Woolpack? Intrigerna sjuder istället hemma i soffan hos huvudfigurerna med varsinn burköl i näven?!
SvaraRaderaÄr den romantiska bilden av brittisk pubkultur definitivt på väg att tappa kontakten med verkligheten?
Om jag fattade artikeln rätt så hade bryggerinäringen delvis sig själv att skylla, då man inte hållit uppe ölmärkenas anseende.
Det billiga massproducerade blasket typ "stor stark" har dragit ner priserna och mår sämre i dessa tider än "finöl".
Vilket väl är lätt att säga då man kan tänka sig betala en 70 spänn för en pint (eller rentav 40 cl).
Precis som på spritsidan kommer "snobbarna" (dit jag väl själv som ale-drickare får räkna mig) fortsätta köpa sina pint, medan vardagsölen dalar.
Låter som detta förutom pubarna mest kommer att drabba löpande-band-tillverkare av öl som Carlsberg och dylika. Har jag tolkat texten rätt?
Grattis till 1 000 ölrecensioner föresten. Det blir 200/år!
P.S. till ovanstående inlägg:
SvaraRaderaSökte för skojs skull på The Woolpack och ser på hemsidan
http://www.fatbadgers.co.uk/woolpack/
att den riktiga puben där pub-scenerna i teveserien spelats in är till salu...