2008-07-16

Nyhetspolicyn på Systembolaget

Bild: Systembolaget, foto: Lennart J:sen-Carlén

Jag satt i går kväll och pratade med en kille som jobbar som säljare på Systembolaget. Han påpekade en sak jag inte reflekterat över tidigare:

Under ungefär 1½ år har de tillfälliga nyheterna blivit allt "exklusivare" och färre i antal. Kanske inte antalet sorter, men väl antalet inköpta flaskor.

Det innebär i förlängningen att sortimentet hos de mindre butikerna blir allt mer statiskt, eftersom de allt mer sällan får ut några tillfälliga nyheter dit.

Att de tillfälliga nyheterna samtidigt har blivit mer smala, dyra och exklusiva i antal gör det dessutom svårare för de mindre inhemska bryggerierna att få ut sina produkter.

Det tycker jag är tråkigt.

Att gå tillbaka till det lätt kaotiska system som fanns i andra halvan av 1990-talet där det dök upp en 5-10 nyheter varje måndag(!) med till synes slumpmässig distribution och fördelning är inget jag direkt skulle vilja ha tillbaka. Det var inte speciellt praktiskt för någon.

Jag minns att personalen hade stora problem att packa upp allt och få plats med det - ofta fick det stå kartonger och backar i gångar och skrymslen. Och ibland hade personalen inte själva koll på vad de över huvud taget hade fått hem.

Fast... Det var rätt kul på sitt sätt för mig som kund.

4 kommentarer:

  1. En av anledningarna till att jag köper allt mer öl och allt mindre whisky är just priserna och alla specialsläpp på whiskyfronten men som utvecklingen är så lägger jag snart samma summor på öl bara genom att köpa en av varje nyhet som kommer. Visst är det kul med exklusiva släpp men när ölen börjar kosta 100-500 kr flaskan är det inte lika kul längre.

    SvaraRadera
  2. Inte ens jag köper urskillningslöst alla nyheter längre. Unibroue 17, exempelvis, vet jag att jag kommer att ha svårt att "bli av med", och jag är inte så förtjust i stilen.

    SvaraRadera
  3. Någon skrev för ett tag sedan att en av fördelarna med öl framför vin är att när det gäller öl så har man faktiskt råd att köpa de bästa sorterna. Detta kändes sant när jag läste det, men faktiskt inte längre. Jag tänker inte köpa löjligt dyra öl bara för att de försökt få till det lite exklusivt med exempelvis keramikflaska. Visst, en och annan fantastisk sort missar jag kanske, men det får jag vackert leva med.

    De olika killarna och tjejerna som skriver kommentarer här har ju tidigare ondgjort sig över snobberi men ingen(nåja inte riktigt, se ovan) verkar klaga över den exklusiva enfalden som finns i framförallt mitt-i-månaden släppet... Fan nu känner jag mig som en riktigt snål rackare... men det har jag ju alltid varit. :)

    SvaraRadera
  4. Mitt-i-månaden-släppen ska ju vara exklusiva, svåra och dyra. Det har jag inga problem med.

    De vanliga, mer spridda släppen den förste får dock gärna vara mer blandad vad gäller priser, antal och kvaliteter.

    Men det här är väl i linje med vad Systembolagets inköpspolicy la fast i höstas. De såg tre trender som de skulle fokusere på: Billiga lageröl, lågkaloriöl och exklusiva (i alla bemärkelser) öl.

    SvaraRadera