2008-07-10

Oscar Blues Grill & Brewery

Jag brukar ibland när jag pratar om ölupplevelser nämna Dale's Pale Ale från Oscar Blues i Colorado, USA.

Inte bara en av de första amerikanska välhumlade öl jag druckit, utan också en av de absolut bästa. Och som vanligt inser jag nu underbetygsatt av mig när jag drack den en andra gång.

Via en blogg-kommentar från "Dempa" tidigare i veckan fick jag ett tips på att deras öl faktiskt importeras i Sverige, och via lite omvägar hittade jag vem man skulle prata med.

Så nu har jag bett Systembolaget att offerera mig 24 burkar vardera av Dale's Pale Ale (2x12) och den skottska alen Old Chub (1x24). Om jag tar den senare eller inte beror väl på priset...

Och i höst skulle de förhoppningsvis få in DIPAn Gordon. Whoho!

Om någon annan vill ha tag i de här förnämliga ölen, gör man en anmälan om inresse för privatimport och anger "Gamlestadens bryggeri" som distributör.

7 kommentarer:

  1. Tyckte faktiskt inte att Dale´s Pale Ale var så märkvärdig när jag drack den i höstas. Får väl testa den igen. Gordon har jag druckit på The Rover och den var grym.

    SvaraRadera
  2. Lustigt, jag har alldeles nyligen kvitterat ut
    12 burkar dale's pale ale från lokala systembutiken! :)

    runt 25kr / burk blev sluträkningen, vilket är betydligt billigare än att köpa en på tex OT (72kr vill jag minnas). Och jag håller med, det är en fantastiskt god öl!

    SvaraRadera
  3. Drack Dales Pale Ale när jag var i staterna för ett par veckor sedan och det är ett väldigt gott öl. Mycket bra balans och lagom starkt. Har fortfarande 3 burkar Gordon i kylen som jag ska njuta av framöver men ett
    12-pack Dales Pale Ale vore ju inte fel....

    SvaraRadera
  4. Jaså det är Gamlestadens bryggeri som är distributör? Och de verkar komma i 12-pack, så det är minsta krav?
    Ska isåfall lämna in en offert direkt.

    Låter ju hur nice som helst att Gordon kommer i höst, den ska va sjuukt bra har jag hört.

    Old Chub har jag däremot hört sämre om..

    SvaraRadera
  5. Testade göra en beställning.

    Det skumma var när jag försökte förstå vad Gamlestadens bryggeri var för något. Det har ju legat något sådant i Gamlestaden Göteborg, vid SKF. Men när man googlar och kollar eniro så får man upp träffar på Herrljunga Cider istället. Har de blivit uppköpta?

    SvaraRadera
  6. Det verkar (obs) vara det namn som Herrljunga Cider vill ska förknippas med deras ölimport.

    De släppte också en handfull licensbryggda (tror jag) öl under det namnet kring 2003-2005.

    SvaraRadera
  7. Ett hett tips till alla räknetomtar
    i ölvärlden. En krog jobbar oftast
    med ett påslag x 3 när det gäller
    dryck, är en branschtariff som gällt länge. Har länge häpnat över ölnördsgnället på priser, nån sa en gång "god öl ör inte dyr, den kostar mycket pengar", stämmer alldeles förjävla bra.
    Det är väl alldeles jävla självklart att saker kostar mer på
    krogen än på bolaget/direkt från bryggeriet

    SvaraRadera