2009-12-26

Notiser XIX

Ja, notiser och notiser. Det blir bara en den här gången.

Ni har väl redan hört det: Stone Brewing, det attitydfyllda bryggeriet från Kalifornien med ökända brygder som Arrogant Bastard, Imperial Russian Stout, Ruination Ale och Levitation Ale, funderar på att öppna en filial. Kanske i Europa, kanske i Asien. Att licensbrygga var inte tänkbart, det skulle vara Stone-öl bryggda av Stone.

De presenterar sina funderingar i en video som hittas här.

Det här har varit den största ölnyheten under flera månader; bloggar och forum har fyllts med åsikter.

Man märker snart två huvudteman: Bittra amerikaner och mer detaljerade frågor.

Amerikanarna är bittra för att Stone är populära och de lyckas inte producera efter efterfrågan. Speciellt South Atlantic och New England verkar det vara mer eller mindre omöjligt att få tag i deras öl. "Snart kommer fransmännen att kunna köpa Ruination Ale, men inte vi!". Dessutom anser vissa att det är ytterst oamerikanskt, opatriotiskt och mot all Craft Brewing-ideologi att ens tänka på något annat än hemmamarknaden.

Dessutom, har man ju hört, att den Europeiska Humle-organisationen är motständare till kraftigt humlad öl, det ska anses som slöseri med råvarorna! Mmmmmhm.

Sedan kommer spekulationerna om var de, om planerna realiseras, ska lägga bryggeriet.

Den största marknaden för deras export är Skandinavien. Här finns bra råvaror, en nyfiken publik och hyfsad infrastruktur. Men det anses som dyrt och byråkratiskt. Danmark anses vettigt, men har överkapacitet.

UK/Irland kan ju det där med ale. Och har billig arbetskraft. Fast det är en väldigt liten marknad för den typ av öl som Stone brygger - allt över 5% är svårsäljbart där sägs det.

Belgien? Kanske det ja. Fast det finns ju redan starka åsikter om hur öl ska bryggas där. Och många traditioner. Skulle ett nytt amerikanskt bryggeri fungera?

Ett löst tips var Holland. Nära Belgien, fast ganska traditionellt... Tyskland? Skulle aldrig funka på grund av deras ölkonservativitet.

Den som lever får se. Eller så är det här bara en otroligt väl genomförd marknadsföringskupp.

1 kommentar:

  1. Mycket spännande nyheter. Kanske får vi se stone som ordinarie i Bolagets sortiment?

    SvaraRadera