Pratade med de som stod i montern hos Gamla Slottskällans Bryggeri. En del nytt snappade jag upp:
Förutom att Slottslager kommer på Systembolaget inom kort kommer de att försöka få in den ofiltrerade varianten på vissa krogar.
Den legendomsusade portern Svart har åter bryggts en gång. Två pallar flaskor står och väntar på att distribueras till krogar, främst Uppsalas nationer.
Blond Ale, som var deras kandidat till det fasta sortimentet i våras, ska åter försöka komma in i deras sortiment.
Etikettdesignen kom åter upp. De nya har kritiserats (bland andra av mig) som stela och tråkiga. Men, förklarade deras representanter, nydesignen var nödvändig av flera skäl: Ett var att folk inte kopplade de gamla etiketterna med bryggeriet, när man haft en av deras öl på krogen fick man inte någon igenkänning i Systembolagets hyllor.
Men det var också så att den gamla stilen med namnet vertikalt på sidan fungerade riktigt dåligt på fatpumparnas rundade brickor. Och, som jag tidigare tagit upp hade man flera generationer av etiketter på gång samtidigt.
Det främsta skälet var dock ett annat: Man ville få en "stramare" och "elegantare" framtoning på ölet med mer fokus på kombinationen mat och dryck. Det som en del av den uttalade målsättningen att ta sig in på restauranger som ett alternativ till vin. snarare än "bara en till öl på puben".
Och så gnällde de på att min bloggs bild från bryggeriet var gammal och uppvisade fasaden innan de snyggat till den. Så är kommer den igen (det börjar verkligen bli dags att åka till Uppsala igen)!
Föredrar du verkligen slottskällans gamla etiketter? Bilder som valts helt utan tanke på konsistens (tecknade/foton/realism/seriefigurer etc.) med ett namn bredvid? Skräp som slängts ihop i photoshop kanske ökar känslan av autenticitet om det du dricker är bryggt av ett lokalt ölgeni och delas ut till hans kompisar men jag måste säga att något som utstrålar kvalitet är bra mycket bättre om konsumenten ska uppskatta produkten.
SvaraRaderaInte att de gamla etiketterna var bra, och de nya må kanske ha en stramare och elegantare framtoning, men samtidigt är de också synnerligen tråkiga. De ser ut som omslaget på en gravallvarlig bok om mystik eller religion.
SvaraRaderaGillade verkligen inte de gamla etiketterna och de nya är bättre, men knappast helt bra.
SvaraRaderaSveriges snyggaste ölmärke då? Utan tvekan Nils Oscar i mitt tycke!
Håller med. Dom gamla var inte snygga men dom nya är inte ett dugg bättre. Tycker mest dom ser ut som cideretiketter.
SvaraRaderaMin röst på snyggaste etikett går till Dugges. Hm, en bra ide för en omröstning.
SvaraRaderaJag tycker de nya etiketterna är snygga. Har ett gott förhållande till detta öl. Imperial stout till mörk choklad är himmelriket
SvaraRaderaDe nya etiketterna är skitfula. De gamla minns jag inte. Men de nya ser ju i princip likadana ut! Jag vet inte om det är en oktoberfest, pale ale eller en stout eller vad det nu är jag har i kylskåpet. Färgnyanserna (om det ens är några förutom svart, brun och benvit) är i princip likadana.
SvaraRaderadempa: bild!
SvaraRaderaInte speciellt snygga, de förra alltså. Man kan tolka mitt inlägg på två sätt, så jag förtydligar mig med att säga att jag tycker samtliga NYA etiketter ser likadana ut. Inte att de nya ser likadana ut som de gamla.
SvaraRaderasabla katter till å logga in på min dator..
SvaraRaderaHej! En enkel fråga. Har vart på bl.a. sm i hembryggning innan och där ingick smakproverna i entrepriset. Hur funkar det på SBWF?
SvaraRaderaanonym: Om du inte har fackbesökar-biljet betalar du för ölen. 15-20:- för smakprov (15 cl) och mer för glas (40 cl).
SvaraRaderaBark: omröstning verkar ju inte ointressant med tanke på antalet kommentarer till den här posten.
SvaraRaderaBark: Hade du fackbesökarbiljett? isåfall: grr! ;)
SvaraRaderaDempa: Ja, jag var fackbesökare i år.
SvaraRaderaProvade du Bötet Barley Wine??...
SvaraRaderaAnonym: Jag provade de jag skivit om i mina inlägg här. Plus Ölands lätt-pale ale.
SvaraRaderaVilken miss...
SvaraRadera