2013-12-28

Omnipollo och ölen

För någon vecka sedan pratade jag med Henok Fentie, halva fantombryggeriet Omnipollo, och efter att ha pratat om projektet Astral (länk) så kom vi in på andra öl som är aktuella:

Lilla flaskan.
Stora flaskan.
Leon går ju ganska bra på Systembolaget, man ser inte direkt något damm på flaskorna?

Nej vi har haft motsatt problem faktiskt, något jag vet att många andra bryggerier också har. Jag pratade just med min importör Brill & Co och Systembolaget gör en utvärdering efter tre månader, i mitten av sexmånadersperioden som man har fått på hyllorna.

Vi sålde slut på ölen första månaden, alltså den batch som vi tänkt skulle räcka i sex månader! Vilket innebar att när oktober kom så var ölet slut i 1½ månad av vår utvärderingsperiod. Men nu har vi åter haft öl i tre veckor och tagit oss tillbaka igen, så just nu ligger vi en position under det vi behöver för att få ligga kvar.

Vi kommer att få ligga kvar, men det hänger på kommande två veckor, fram till nyår, hur många butiker den kommer att finnas hos i framtiden.

Det är ju kul, jag och många andra var lite skeptiska när jag såg att den skulle komma i storflaska. Men det var väl Systembolaget som ville ha det så?

Ja... Det har varit förvånansvärt sjyst respons. Jag tror att priset vi har möjlighet att erbjuda när den kom på storflaska är så pass attraktivt så vi har liksom... den där skepsisen som fanns där har inte gjort sig hörd, men vi har också medvetet försökt att hålla nere priset.

Jag har kommit på mig själv med att betrakta Leon som ett ”matöl” när den är i den här flaskan än om den hade varit på trettiotrea eller halvliter. 

Det är kul, vi försöker och experimenterar med olika format. Många har rekommenderat oss att göra små flaskor till framför allt Sverige, och i USA är det precis tvärtom de vill ha stora flaskor på allt. Agamemnon är ett tydligt exempel på det: Sirapstjock imperial stout på 12,5 %, det är klart att den ska komma på bomber!

Den ja, den beställde jag på Systembolaget och när jag hämtade ut den pratade jag lite med en av säljarna som provat den. Han tyckte att man skulle låta den ligga och vänta i något år. 

Låt den ligga. Precis som med färskheten på IPA så har jag inget emot att låta stout lagras. Vi släppte ju en barley wine [Erzulie], som var ett medvetet risktagande, vi släppte den ju super-ung och inte ekfatslagrad eller med någon ålder alls. Man kommer ju inte ifrån att om man öppnar den idag får man en helt annan upplevelse än om man dricker den om ett år.


Är inte det en SMASH, Sinlge Mash And Single Hop dessutom? 

Jo, det är det... faktiskt inte. Det är lite råg i den, men annars är det bara pilsnermalt vilket känns lite kaxigt faktiskt. Men det är så, man kan aldrig förutse när ölen kommer att konsumeras, vilket sammanhang, hur gammal eller ung den är och så vidare. Fast vi har försökt att göra en del åtgärder i alla fall: Till exempel har vi valt att inte exportera en öl som Mazarin eller andra välhumlade ales till USA, det vore fullständigt bortkastat.

Det blir som är de kommer hit?

Exakt! Vilket var hela syftet med att vi bryggde Nebuchadnezzar här, helt enkelt för att ha någonting som är färskt och sjyst. Det kan bli en svår avvägning annars.


Just ja, och den kommer in i fasta sortimentet i vår!

Ja, otroligt! Jag är förvånad själv fortfarande... faktiskt.

Systembolaget är inte längre lika detaljerade till oss skribenter om de öl de vill få in i kommande släpp, lanseringsplanerna och så. 

Det är en intressant värld, men vi och vår importör Brill & Co har varit tydliga med att vi inte brygger ”på tenders”. Vi har till exempel bryggt Leon i tre år, och så råkar den passa en offert som i och för sig var väldigt bred, jag tror det var något som ”ale från tio olika länder över 5 %” medan den som Nebuchadnezzar kom in på hade en ganska tydlig spec.

= = =

I avslutande delen av intervjun kommer Henok att prata lite mer om exporten, samarbeten och tankarna om USA. 

1 kommentar: