2008-08-16

The Black Lion Inn


En krögare i Norrköping har definitivt läst igenom stilboken "Att öppna en brittisk pub i viktoriansk stil" och sedan skapat The Black Lion Inn.

Jag har inte hört talas om stället förut, och vet inget mer om det.

När jag kikade in genom fönstren såg jag (troligen falska) cask-handtag med bland annat ESB, Hobgoblin och London Pride. En del "vanliga pumpar" med företrädelsevis Carlsberg(?)-distribuerade öl. Matsedeln såg lite snyggare ut än Bishops Arms', men annars verkar de rätt snarlika (sagt utan att ha varit där).

Det blir besök så småningom. Liksom på Saliga Munken några hundra meter därifrån som också verkar ha kollat den del på Storbritannien för inspiration. (borde inte stället heta Salige Munken egentligen?) Undrar vem som gör deras husöl förresten?

4 kommentarer:

  1. Du får kolla in deras "vänstra" kyl också, massor med smaskig öl på flaska, mestadels från belgien om jag inte minns helt snett.

    SvaraRadera
  2. Ska bli så fort jag är där när det är öppet och jag saknar bilen!

    SvaraRadera
  3. Då jag i våras besökte Brygghuset i Vimmerby (som ligger i anslutning till Åbrobryggeriet) berättade ägaren att The Black Lion Inn skulle öppna i Nkpg och att den, liksom The Bull and Bear Inn i Sthlm, är systerkrog till Brygghuset. Om samtliga är Åbroägda ska jag låta vara osagt, men det låter ju knappast så då du ju nämner Carlsberg i ditt inlägg...

    Brygghuset är f.ö. också väl värt ett besök och nås smidigt med tåg från Linköping. Bra sortiment och engagerad personal var min erfarenhet. Bl a har de (faktiskt) en riktig handpump, även om de enligt uppgift haft problem med den, vilket har gjort att den oftare är av än på... En öl som ändå serverats är Fullers Vintage Ale 2007 och det är ju inte så illa!

    Vid mitt besök blev vi också bjudna på Åbros Porter, som blev slagen på mållinjen av Mariestads dito vid SBs upphandling 2007. Den hämtades direkt från kontoret och saknade etikett, men var den klart största överraskningen (dock inte den enda) under besöket.

    SvaraRadera
  4. Jag var på Brygghuset förra oktober 06 och det var en mycket trevlig upplevelse, trots att jag åkte med en "vanlig turistresa" och bara fick standardvisningen. Då fanns en smaskig bitter i deras handpump (Cotleigh Golden Eagle)

    SvaraRadera