För mig började dagen olidligt tidigt för att vara en lördag, men 7:21 satt jag på bussen hemifrån.
Orange = besökare |
Kanariefåglar? |
Men först hann jag titta runt bland utställarna som jobbade med att göra sig redo för anstormningen. Ambitionsnivån mellan utställarna varierade väldigt, en del nöjde sig med några backar hembrygd och ett papper som beskrev ölet, andra hade kompletta barer med kylanläggning, glasskölj och egen belysning.
Vi körde två filer parallellt och tack vare Ticketmasters smidiga system och gott samarbete så lyckades vi få bort kön på femkvart. Av de omkring 1 100 som passerade oss var det 2 som hade problem med sina biljetter (vilket löstes smidigt efter en stund) och 1 som krävde att han skulle få köpa biljett kontant (vilket vi inte hade möjlighet att lösa trots stora ansträngningar från vår sida).
VIP-entrén |
Ett fåtal öl provades:
Gustav Lindhs båda lageröl (en klassisk tysk, en lite modernare) samt en hefeweizen utom tävlan. Alla var utmärkta, men jag uppskattade den moderna Lindhs Hops mest av dem.
Hos Fredrik Ekstedt fanns Pseudogeuze #5 (men inte bryggaren just då) som var en mycket god och smakdjup traditionell suröl.
De där hade jag planerat att besöka redan innan mästerskapen. Mer spontant blev drickandet av två öl från cask (hur skulle jag kunna motstå?) som William Blackmon bryggt: En bitter, Fluffy Bottoms, och en special bitter, Old Smelly. Här tyckte jag den starkare var snäppet godare.
Här någonstans kom min trötthet ikapp och ett par timmar spenderades med att sitta och halvsova eller prata med trevliga läsare. Och titta på prisutdelningarna, givetvis.
Diverse sponsorer visade upp sina produkter. |
Den traditionella etikett-tävlingen. |
Kön in hade nu bytts till kö till matbilarna. |
Ena utställningshallen. |
Och själv tyckte jag att den avslutande uppstädningen var rörig med för mycket folk på plats och oklara instruktioner.
Men om det är det värsta som hände så är det ett oerhört gott betyg till NHBF, det är ingen barnlek att arrangera en tävling och festival med 1 500 gäster, flera hundra utställare och ungefär 50 volontärer!
Vad mer fanns att notera? Att huvudsponsorn Åbro tydligen gått tillbaka till 70-talets textlogotyp.
Efter detta tog jag den sista gratisbussen (utmärkt initiativ) till Resecentrum, och valde att åka hem i stället för att hänga på den hägrande pubrundan. Vilket kändes som rätt beslut: Jag är inget rolig när jag är trött.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar